Skip to main content

R3. Stedelijke woonwijken

Waarden en ambities

In de stedelijke woonwijken overheerst de woonfunctie. De gemeente staat geen reclame toe in de openbare ruimte van de woonwijken.

Bij een beroep aan huis, woonwerk-combinaties en verspreide winkels en bedrijven is beperkt reclame mogelijk. Buurtwinkelcentra hebben ruimere reclamemogelijkheden.

Regels

Plaats


Beroep aan huis
  • Uitsluitend reclame aan de gevel of in de voortuin.
Wonen-werken
  • Uitsluitend reclame aan de begane grond etage.
Verspreide winkels en buurt-winkelcentrum
  • Geen reclame op/aan bouwlagen met een woon- en/of bedrijfsbestemming zonder publieksfunctie.
Kantoorgebouwen
  • Reclame-uitingen koppelen aan de verdieping waar het bedrijf zich bevindt, in een gezamenlijke verticale of horizontale reclamezone.
  • De eerste reclame-uiting dient altijd aan de adviescommissie te worden voorgelegd en fungeert als trendsetter.
Alle deelgebieden en objecten
  • Het beplakken van glas met reclamefolie beperkt zich tot de voor publiek toegankelijke delen van de winkel of het bedrijf.

Aantal


Beroep aan huis
  • Maximaal 0,5 m²
Wonen-werken
  • Gevelreclame
    • Maximaal 3 m² per 10 meter gevelbreedte, met een maximum van 10 m²
    • Maximaal 25% van de gevelbreedte
    • Maximaal 3 meter hoog
Verspreide winkels en buurt-winkelcentrum
  • Gevelreclame
    • Maximaal 60% van de gevelbreedte
    • Maximaal 0,5 meter hoog
    • Indien haaks op de gevel maximaal. 0,8 m² per reclame-uiting
Kantoorgebouwen
  • De afmetingen van de gevelreclame moet afgestemd worden op de gevelcompositie van het gebouw.
Alle deelgebieden en objecten
  • Reclamefolie beslaat maximaal 10% van het glasoppervlak (per raam)

Vormgeving


Beroep aan huis
  • Eenvoudig naambord
Wonen-werken, verspreide winkels en buurtwinkelcentrum
  • Reclame verstoort de indeling van de gevel niet.
  • Reclame verstoort de individuele herkenbaarheid van gebouwen niet.
Kantoorgebouwen
  • De reclame mag alleen bestaan uit het logo en/of de naamsaanduiding met eventueel een kleiner onderschrift
  • Samenhang in plaatsing, afmetingen, vormgeving en materialisatie van alle reclame-uitingen op de hele gevel
Verspreide winkels, buurtwinkelcentrum en kantoorgebouwen
  • Lichtreclame is niet groter dan noodzakelijk voor de leesbaarheid van de naam van de onderneming.
Alle deelgebieden en objecten
  • Reclamezuilen zijn niet toegestaan.