Skip to main content

R2. Centrum Drachten en stedelijke lintbebouwing

Waarden en ambities

Aantrekkelijk centrum

De gemeente en de ondernemers vinden het belangrijk om de kwaliteiten van het centrum van Drachten beter zichtbaar te maken. Versterken van de (historische) identiteit van Drachten is het doel. Net als het aanpassen van de sfeer van het centrum aan de eisen van deze tijd. Denk aan ontspannen ‘shoppen’, gezellige straatjes en terrasjes. We streven naar een aantrekkelijk en gevarieerd centrum.

Reclame past in de omgeving, overheerst niet en blokkeert de loop niet in het winkelgebied

Reclame-uitingen bepalen voor een deel hoe bezoekers het centrum van Drachten ervaren. De gemeente en de ondernemers hebben daarom afspraken gemaakt over reclame. De winkel en het bestaande pand zijn het visitekaartje, niet de reclame. Reclame moet passen bij de bestaande bebouwing. Ook moet de reclame passen in het straatbeeld. Daarbij geldt dat overdaad schaadt. Reclame mag de loop in het winkelgebied niet blokkeren.

Het Raadhuisplein heeft een eigen identiteit en eigen regels

Het Raadhuisplein is een gebied met een eigen identiteit. Het is een totaalontwerp, waarin alle functies optimaal tot hun recht komen. Reclame heeft een eigen plek in het geheel. De reclamemogelijkheden voor dit gebied zijn vastgelegd in contracten met zogenaamde presentatiecriteria. Bent u benieuwd naar de regels voor reclame op het Raadhuisplein, kijk dan hier. voor de regels. Deze criteria zijn omgezet in regels voor omgevingskwaliteit.

Regels

Voor de gebieden in het centrum van Drachten (Raadhuisplein uitgezonderd) gelden onderstaande regels.

Plaats


Stedelijk lint
  • Uitsluitend aan de begane grondetage.
Centrum en winkelcentrum
  • Geen reclame op/aan bouwlagen met een woon- en/of bedrijfsbestemming zonder publieksfunctie.
Kantoorgebouwen
  • Reclame-uitingen koppelen aan de verdieping waar het bedrijf zich bevindt, in een gezamenlijke verticale of horizontale reclamezone.
  • De eerste reclame-uiting dient altijd aan de adviescommissie te worden voorgelegd en fungeert als trendsetter.
Alle deelgebieden en objecten
  • Het beplakken van glas met reclamefolie beperkt zich tot de voor publiek toegankelijke delen van de winkel of het bedrijf.

Aantal


Kantoorgebouwen
  • Maximaal 1 reclame-uiting per bedrijf
Stedelijk lint
  • Maximaal 1 reclame-uiting per gevel of 2 per gekoppelde gevels / samengevoegde panden
Centrum en winkelcentrum
  • Maximaal 2 reclame-uitingen per gevel of 3 per gekoppelde gevels / samengevoegde panden.
Stedelijk lint en winkelcentrum
  • Maximaal 3 (reclame)vlaggen(masten) per bedrijf, inclusief vergunninsgvrije vlaggen(masten)

Afmetingen


Stedelijk lint, centrum en winkelcentrum
  • Gevelreclame
    • Maximaal 60% van de gevelbreedte
    • Maximaal 0,5 meter hoog
    • Op zonwering maximaal 0,15 meter hoog en geen verhaling van teksten
    • Haaks op de gevel maximaal 0,8 m² per reclame-uiting
Kantoorgebouwen
  • De afmetingen van de gevelreclame moet afgestemd worden op de gevelcompositie van het gebouw
Alle deelgebieden en objecten
  • Reclamefolie beslaat maximaal 25% van het glasoppervlak (per raam)

Vormgeving


Stedelijk lint, centrum en winkelcentrum
  • Reclame verstoort de indeling van de gevel niet
  • Reclame verstoort de individuele herkenbaarheid van gebouwen niet
Kantoorgebouwen
  • De reclame mag uitsluitend bestaan uit het logo en/of de naamsaanduiding met eventueel een kleiner onderschrift.
  • Samenhang in plaatsing en afmetingen van alle reclame-uitingen op de totale gevel.
Stedelijk lint, centrum, winkelcentrum en kantoorgebouwen
  • Lichtreclame is niet groter dan noodzakelijk voor de leesbaarheid van de naam van de onderneming
Alle deelgebieden en objecten
  • Reclamezuilen zijn niet toegestaan.